Translate

domingo, 6 de enero de 2013

San Mamesera noanean Guerreroren kamiseta jartzen dut

Artículo publicado en el número 33 de la revista Athletic Club
(Marzo 2012)

Jon Maia (Bertsolari)


Kasu atipiko bat naiz: nire familian lehenengo Athleticzalea. Ni Urretxun (Gipuzkoan) jaio nintzen eta nire gurasoak kanpotik etorriak dira (Extremadura eta Zamora) beraz, nire futbol zaletasuna nahiko birjina zegoen, aurretiko eraginik gabekoa zen.

Oso ondo gogoratzen dut non eta noiz hasi zen “dena”, gaur hemen idatzi arteko ibilbidea. 6 urte izango nituen, ez nago ziur, eta ikastolan futbolean aritzeko, futbol kamiseta bat behar nuen. Gurasoekin Urretxuko arropa denda zaharrera joan ginen eta dendariak egurrezko mostradore zaharrean bi aukera jarri zizkidan: txuri gorria ala txuri urdina. Txuri gorria erosi genuen. Arrazoia: gorria gehiago gustatzen zitzaidan. Eta geroztik, azaleko arrazoi bat izan zena pisuzko arrazoiz betetzen hasi nintzen, gaur arte. Lehenengo pausoa kamiseta hari 7 zenbakia jarri genion bizkarrean, Danirena. 1978. urtea izango zen. Kamiseta hori, nire gurasoen etxean dago, gauza politen kajoian gordeta.

Harritzen naiz nola geratu zaizkidan memorian iltzatuta Athletik-arekin erlazionatutako anekdotak, batzuk zerrendatuko ditut: Lehenengo aldiz San Mamesera joan nintzenean Athletic-Valencia bat izan zen, eta Julio Salinasek gol bat sartu zuela uste dut, 1 eta 2 bukatu zen. Nire oroitzapenik zaharrenetako bat Txurruka ikusi izana da, Zarauzko terraza batean. Gogoratzen dut Urtubik eta Bolañosek debutatu zuten eguna, Valladoliden aurka. De Andres zen nire futbolaririk gustukoena. Athletic-Barça kopako final famatua koloretako telebistan ikustera jeitsi nintzen auzoko Jose Ignacioren etxera. Ordutik ez diot Barcari sinpatia handirik. Hamalau urterekin edo, San Mames osoari buelta eman nion beheko ateetatik zelai puskak ikusten… eta horrela zerrenda luuuze bat. Behin autobus bat antolatu nuen Zumaiatik Athletic-Real ikustera joateko eta 60 lagunek eman zuten izena eta 2 egunen faltan oraindik sarrerarik ez nuen… Peña Lakabeg-i esker lortu nituen, ostiralean. Bizitza salbatu zidaten. Julen Guerreroren biografian 3 bertso idatzi nituen. Ezagutzen nauten asko ere harrituta geratuko lirateke hori jakitean.

Nire “Athletic oroitzapenik” politenetako bat 2005-06-ko Athletic-Real Madril kopa partiduan ohorezko sakea egiteko BEC-eko 8 bertsolari finalistak gonbidatu gintuztenekoa da. Zelai erdira atera ginen, aldagelako atetik, Guerrero, Zidane, Roberto Carlos eta abarrekin batera. Gero bertsolariak palkoan Florentino eta beste zenbaitekin egon ginen canapeak konpartitzen eta gogoratzen dut pixa egitera joanda, nola ezaguna egin zitzaidan “zerbait” ikusi nuen ondoan. “Hola buenas” entzun, burua jiratu eta Butrageñorena zela ikusi nuen. Guerreroren azken urtea zen hura eta bere kamisetarekin bueltatu nintzen Zumaiara. Hori da orain San Mamesera noanean jartzen dudana. Valentziako kopako finalean egotea ere lortu nuen. Final bezperako gau
ahaztezinean, galdu aurretik irabazle izan ginenekoa, norbaitek emandako bozgorailu batekin bertsotan aritu nintzen tabernaz taberna eta kalean, korro handien erdian. A ze gaua!!!

Zertzelada traka bat: Koikiliri sinpatia diot; Caparrosi ez, Bielsari bai; Aurtenetxe gure bertso saio batean egon zen iaz Etxanon eta zumo bat edaten zuen; gorroto ditut Real Athletic pike “regionalistak”; Errealeko jokalaritan bertsozale pilo bat dago; San Mamesen euskara dexente entzuten da; Athletikarentzat aspaldi dut kantu bat
buruan zaleek partiduan zehar a capela kanta dezaten, anglosajoi erara; esan didate Kopa eramango duen gabarra, bai, ondo esan dut, eramango duen gabarra, Zumaian egindakoa dela, nire herrian. Hala dela sinistu nahi dut.

Eta bukatzeko, hemendik proposatzen dut aurtengo final bezperan bertso afari handi bat egitea, euskal giroan. Prest dagoen bertsolaririk ez da faltako. Trukean ez dugu asko eskatzen, sarreratxo bat baino ez.

-----------------------

Cuando voy a San Mamés me pongo la camiseta de Guerrero

Soy un caso atipico: en mi familia soy el primer Athleticzale. Naci en Urretxu (Gipuzkoa) y mis padres son venidos de fuera (Extremadura y Zamora), así que mi afición al fútbol estaba virgen, sin influencias anteriores.

Recuerdo muy bien dónde y cuándo empezó "todo", el camino hasta lo que hoy escribo aquí. Tendría unos seis años, no estoy seguro, y en la escuela para jugar al fútbol necesitaba una camiseta. Fuimos con mis padres a una vieja tienda de ropa de Urretxu y el dependiente me dió dos a elegir sobre un viejo mostrador de madera: rojiblanca y blanquiazul. Compramos la rojiblanca. La razón: me gustaba más el rojo. Y desde entonces hasta hoy, empecé a llenar con razones de peso, lo que fue una razón superficial. El primer paso fue ponerle a la camiseta en la espalda el número 7, el de Dani. Sería el año 1978. Esa camiseta esta en la casa de mis padres, guardada en el cajón de las cosas bonitas.

Me sorprendo de como se me han quedado grabadas en la memoria las anecdotas relacionadas con el Athletic, voy a enumerar algunas: Cuando fuí a San Mamés por primera vez fue un Athletic-Valencia, y creo que Julio Salinas metió un gol, acabó 1-2. Uno de mis recuerdo más viejos fue ver a Churruca, en una terraza de Zarauz. Recuerdo el día en que debutaron Urtubi y Bolaños, contra el Valladolid. El futbolista que más me gustaba era De Andrés. Bajé a casa mi vecino José Ignacio para ver la famosa final de copa Athletic-Barça en la televisión en color. Desde entonces no tengo simpatía al Barça. Mas o menos con catorce años, di una vuelta a todo San Mamés por las puertas de abajo viendo partes del campo... y así una laaaaarga lista. Una vez organicé un autobús desde Zumaia para ir a ver un Athletic-Real, sesenta personas dieron el nombre y faltando dos días aún no tenía entradas... las conseguí gracias a La Peña Lakabeg, el viernes. Me salvaron la vida. Escribí tres versos en la biografía de Julen Guerrero. Muchos de los que me conocen se quedarian sorprendidos al saber esto.

Unos de mis "recuerdos Athletic" más bonitos es el que nos invitasen a los ocho bertsolaris finalistas del BEC a hacer el saque de honor en el partido de copa Athletic-Real Madrid de la temporada 2005-2006. Salimos al centro del campo, desde el tunel de vestuarios, con Guerrero, Zidane, Roberto Carlos, etc. Luego los bertsolaris estuvimos en el palco con Florentino y algunos otros compartiendo canapes y recuerdo como yendo al baño, al lado vi "algo" que se me hizo conocido. "Hola buenas" oí, giré la cabeza y vi que era la de Butragueño. Era el último año de Guerrero y con su camiseta volví a Zumaia. Eso es lo que me pongo ahora cuando voy a San Mamés. También conseguí estar en la final de copa de Valencia. En la inolvidable noche vispera de la final, la de los ganadores antes de perder, con un altavoz que alguien me dió, improvisé versos de bar en bar, en la calle, en medio de un gran corro. Ah que noche!!!

Un detalle de traca: le tengo simpatía a Koikili; a Caparros no, a Bielsa si; el año pasado en Etxano, en una de nuestras actuaciónes estuvo Aurtenetxe bebiendo un zumo; odio los piques "regionalistas" Real Athletic; hay un monton de aficionados al bertso entre los jugadores de la Real; en San Mamés se escucha un euskara decente; desde hace tiempo tengo en la cabeza un canto para el Athletic para que los aficionado puedan cantar a capela durante el partido, a la forma anglosajona; me han dicho que la gabarra que llevará la copa, si, he dicho bien, la gabarra que la lleve, que es hecha en Zumaia, en mi pueblo. Quiero creer que es así.

Y para acabar, desde aquí propongo en la vispera de la final de este año hacer una gran bertso-cena, en ambiente vasco. No faltarán bertsolaris dispuestos. A cambio no pedimos mucho, solo alguna entradilla.